29 października 2014

Chleb gryczano - owsiany z pestkami słonecznika




Mąka gryczana glutenu nie zawiera to wszyscy wiedzą, natomiast owsiana teoretycznie też go zawierać nie powinna, ale wyczytałam, że często jest nim zanieczyszczana na linii produkcyjnej.
Czy mąka, którą zakupiłam nie zawiera glutenu tego to nie wiem, na opakowaniu nie ma wzmianki na ten temat, więc gwarancji nie mam i nie zapiszę tego przepisu jako "bezglutenowy".

Chleb sam w sobie wyszedł bardzo dobry, w niczym nie przypomina dotychczasowych chlebów, które wypiekałam z innych mąk bezglutenowych, jest bardzo dobry i bardzo zbliżony do pszennego.

Zjadłam dwie kanapki i na razie nic się dzieje, dopóki nie będę miała wyników badań czy mam chorobę trzewną to myślę, że te typowe objawy jakie miałam do tej pory, czyli biegunka i migrenowe bóle głowy nie powinny mnie dopaść po zjedzeniu chleba z mąki zanieczyszczonej mąką pszenną.
Taką mam nadzieję....


Składniki:

200 g mąki gryczanej
200 g mąki owsianej
20 g drożdży piekarskich
20 g syropu z agawy lub innego słodzika
10 g soli
400 g wody
80 g słonecznika
kminek według uznania

Wszystkie składniki odważyłam, porządnie wymieszałam, miskę zakryłam folią spożywczą i zostawiłam do wyrośnięcia na ok. 1 godzinę. Po tym czasie ciasto przełożyłam do sylikonowej keksówki, wierzch wygładziłam sylikonową łopatką umoczoną w wodzie i nacięłam żyletką.
Włożyłam do zimnego piekarnika, temperaturę nastawiłam na 230 st. C. i piekłam do zrumienienia.

Wyjęłam bezpośrednio po upieczeniu i studziłam na kratce.




Smacznego;)