31 grudnia 2016

Jaglana zebra






Składniki na masę jaglaną:

100 g suchej kaszy jaglanej
400 g wody
szczypta soli
cukier trzcinowy
sok z cytryny 


Kaszę uprażyć w suchym garnku z nieprzywierającym dnem.
Zalać wodą, gotować na malutkim ogniu do miękkości.
Mieszać od czasu do czasu, żeby się nie przypaliła.
Kasza praktycznie wchłonie całą wodę.
Doprawić do smaku sokiem z cytryny i cukrem trzcinowym.
Kasza w smaku ma być lekko słodkawo kwaśna.
Zmiksować blenderem na jednolitą masę, odstawić.


Składniki na ciasto:

3 jajka oddzielnie żółtka i białka
szczypta soli
120 g miękkiego masła klarowanego
150 g cukru trzcinowego
1 łyżeczka proszku do pieczenia bg
1 opakowanie budyniu śmietankowego /45 g/
kilka kropli ekstraktu z wanilii
10 g mąki kokosowej
15 g kakao


Piekarnik nagrzać do 150 st. C termoobieg.

Białka upić na sztywno ze szczyptą soli, odstawić.

Do miski włożyć masło, wsypać cukier, utrzeć.
Następnie dodawać po jednym żółtku, utrzeć na prawię białą masę.
Lub w wersji dla leniwych, do miski włożyć żółtka, cukier i masło.
Utrzeć.

Dodać proszek do pieczenia, budyń, masę jaglaną, kilka kropli ekstraktu z wanilii.
Wymieszać.

Posmakować, to jest ostatni moment, żeby doprawić ciasto tak aby nam smakowało.
Do masy przełożyć pianę z białek i przemieszać łyżką.
Podzielić ciasto na mniej więcej dwie równe części.
Do jednej wsypać mąkę kokosową, wymieszać.
Do drugiej wsypać kakao, wymieszać.

Do foremki keksowej wlewać ciasto porcjami na przemian.
Ja lałam po dwie łyżki każdego z nich.

Piec ok. 1,5 godziny do suchego patyczka.

Największą zaletą ciast na bazie masy jaglanej jest to, że nie są suche.
Do tej pory nie udało mi się stworzyć żadnej babki, która była by tak idealnie wilgotna.

Jak widzicie poszłam za ciosem, babka jaglana w naszym domu okazała się hitem,
więc postanowiłam na bazie tego przepisu zrobić coś jeszcze.
W ten sposób powstał klasyk wśród ciast a mianowicie zebra.
Czy jest ktoś kto nie zna zebry?
Ja bynajmniej nie znam takiej osoby.
Ciasto dedykuje mojemu koledze, który uwielbia zebrę.

Jednak na tym nie poprzestanę, w zanadrzu mam jeszcze torcik jaglany,
również zrobiony na bazie przepisu na babkę.


;*