2 sierpnia 2014

Chleb orkiszowy kminkiem




Kolejne wcielenie chleba upieczonego w garnku żeliwnym.
Tylko tym razem potrzebowałam chleb na wieczór więc na wyrastanie na samym zakwasie nie było czasu i dodałam drożdży.


Składniki:

1 kg mąki orkiszowej typ 700
300 g zakwasu orkiszowego razowego
30 g otrąb orkiszowych
10 g drożdży piekarskich
20 g kminku
20 g soli
20 g cukru
500 g wody (ilość wody zależy od gęstości zakwasu, mój był dość rzadki, ale może zaistnieć taka potrzeba, że trzeba będzie ilość wody zwiększyć do 600 g, dlatego tak ważne jest wlewanie wody partiami i sprawdzanie gęstości ciasta)


Dodatkowo:

woda do spryskania
kminek do posypania
garnek żeliwny o pojemności 5,2 L z przykrywką


Wszystkie składniki odważyłam w misce, dokładnie wymieszałam a potem zagniotłam ok. 10 minut na gładkie ciasto, od czasu do czasu podsypywałam mąką, żeby nie przywierało do rąk i miski. Oprószyłam całość mąką, zakryłam folią spożywczą i włożyłam do piekarnika z włączoną lampką do wyrośnięcia, u mnie trwało to 3,5 godziny. Ciasto pięknie wyrosło.










Ciasto wyłożyłam na stolnicę posypaną mąką i wyturlałam, przełożyłam z powrotem do miski.
Nastawiłam piekarnik na 240 st. C, włożyłam garnek żeliwny, żeby też się rozgrzał.
W oczekiwaniu na nagrzanie się piekarnika i garnka ciasto w misce lekko podrosło.
Wyjęłam ostrożnie gorący garnek, przełożyłam do niego ciasto, spryskałam wodą, posypałam kminkiem i lekko nacięłam (jak dla mnie trochę za lekko), zakryłam przykrywką i włożyłam do piekarnika na pierwszą półkę od dołu.
Piekłam 35 minut, następnie ściągnęłam przykrywkę, spryskałam ponownie wodą i dopiekłam już bez przykrywki 30 minut, tak aby skórka była spieczona.









SMACZNEGO !!!