16 września 2014

Chleb orkiszowy z nasionami chia i słonecznikiem




Składniki:

600 g mąki orkiszowej typ 700 + do podsypania
100 g mąki orkiszowej typ 2000
100 zakwasu orkiszowego aktywnego
30 g drożdży
470 g wody
15 g soli
15 g melasy z trzciny cukrowej
30 g nasion chia
90 g słonecznika

Garnek żeliwny o poj. 3 l.

Wszystkie suche składniki wymieszałam w dużej misce, dodałam wody, wymieszałam, ciasto musi być gęste i elastyczne, zagniotłam podsypując delikatnie mąką, tak aby było gładkie i nie kleiło się do miski, całe posypałam mąką, zakryłam folią spożywczą i zostawiłam na całą noc.

Następnego dnia zagniotłam je ponownie, ale krótko, posypałam mąką, zakryłam folią żeby jeszcze raz wyrosło.

Piekarnik nastawiłam razem z garnkiem żeliwnym na 240 st. C.
Po rozgrzaniu ostrożnie wyjęłam gorący garnek.

Wyrośnięte ciasto bardzo delikatnie przełożyłam do garnka, zakryłam przykrywką
i odczekałam ok. 5 min. aż zauważyłam, że ciasto "ruszyło",
wtedy włożyłam je do piekarnika i piekłam 40 minut.

Po tym czasie ściągnęłam przykrywkę, spryskałam chleb wodą i dopiekłam,
(według uznania, u mnie było to ok. 30 minut.)

Po wyjęciu chleba z garnka, można by się posunąć do stwierdzenia, że wypada z garnka,
spryskałam jeszcze raz wodą, ale delikatnie i wystudziłam na kratce.








SMACZNEGO !!!