3 kwietnia 2015

Chleb gryczano - owsiany z ziarnami




Odkąd nie mogę jeść glutenu odzwyczaiłam się od mącznych potraw, w tym między innymi od klasycznego chleba. No, ale przy okazji świąt robię różne wędliny, sałatki i nie wszystko smakuje bez tego ukochanego chleba, więc postanowiłam zrobić coś na jego wzór,
ale z mąk bezglutenowych.
Czy mi się udało? Oceńcie sami...


Składniki:

1 kg mąki gryczanej
0,2 kg mąki owsianej

1300 g wody
20 g soli
30 g suchych drożdży
60 g miodu

120 g słonecznika
20 g kminku
50 g siemienia lnianego


Dodatkowo: garnek żeliwny o pojemności 5,2 l. z przykrywką
kminek do posypania chleba
masło klarowane do wysmarowania garnka


Odważam wszystkie składniki, mieszam baaaardzo dokładnie, a następnie wyrabiam drewnianą łyżką. Konsystencja jest dość gęsta, ale za rzadka do wyrabiania ręką.

Miskę zakrywam folią spożywczą i odstawiam w ciepłe i nieprzewiewne miejsce do wyrośnięcia.
Trwa to min. 2 h. 

Po tym czasie nastawiam piekarnik na 230 st. C. funkcja góra - dół i nagrzewam go razem z garnkiem i przykrywką, jak osiągnie wymaganą temperaturę to wyciągam garnek bardzo ostrożnie, smaruję go masłem klarowanym za pomocą sylikonowego pędzelka, przelewam do niego ciasto, posypuję kminkiem, zakrywam przykrywką i wstawiam do piekarnika na ok. 40 min.
Następnie ściągam przykrywkę i dopiekam chleb tak aby miał skórkę jaką lubimy, ok 10 min.
Wyciągam i studzę na kratce.








Gotowe:)

Smakowałam i jak dla mnie rewelacja, co prawda jest lekko wyczuwalna gryka, no ale z takiej mąki jest zrobiony. Spokojnie mogę stwierdzić, że jest konkurencją dla chleba pszennego.