22 lipca 2014

Chleb orkiszowy na zakwasie z garnka żeliwnego




Tym razem podjęłam próbę upieczenia chleba w garnku żeliwnym, zainspirował mnie przepis znaleziony tutaj  i u Pawła i Madzi efekt wizualny jak widać, smak ??? obłędny… musicie koniecznie sami upiec taki chleb.

Użyłam dodatkowo drożdży, ponieważ bałam się czy chleb poradzi sobie w garnku na samym zakwasie, może następnym razem podejmę próbę...

Jeżeli nie będziecie mieli zakwasu w takiej ilości to niestety trzeba go najpierw dokarmić przynajmniej na dwa dni przed pieczeniem, musi być aktywny żeby chleb chciał wyrosnąć. 


Składniki:

280g aktywnego zakwasu z mąki orkiszowej typ 3000
50g mąki orkiszowej typ 3000
800g mąki orkiszowej typ 700
450g wody
20g soli
10g cukru
10g drożdży piekarskich (opcjonalnie)

Ziarna:

50g orkiszu
10g czarnuszki
50g słonecznika
50g siemienia lnianego

Dodatkowo:

Garnek żeliwny o średnicy 26 cm.
Olej rzepakowy do wysmarowania garnka
Mąka do podsypywania w trakcie zagniatania


Zaczynam wieczorem, dzień przed pieczeniem, od namoczenia nasion chia i orkiszu, które muszą zmięknąć.

Resztę składników odważam, przekładam do miski, mieszam łyżką bardzo dokładnie do połączenia.
Zakrywam woreczkiem i zostawiam na całą noc do wyrastania.

Rano, następnego dnia, odsączam nasiona orkiszu, natomiast nasiona chia wchłonęły dużo wody i wytworzyły żel, w takiej postaci zostaną wgniecione w ciasto, ich nie odsączam.

Zawartość miski wykładam na obsypaną mąką stolnicę i rozpłaszczam, wykładam nasiona orkiszu i chia, zagniatam tak aby nasiona zostały „wchłonięte” przez ciasto.

Formuję bochenek i przekładam go do koszyczka wzrostowego (u mnie ten koszyczek został zastąpiony dużym sitkiem, który wyłożyłam ściereczką i obsypałam mąką).
Wkładam do piekarnika z włączoną lampką do wyrośnięcia, ja dodałam drożdży więc trwało to ok 0,5 godziny, z samym zakwasem czas wyrastania musiałby trwać przynajmniej jedną godzinę.





Po tym czasie wyciągam chleb, garnek smaruję olejem i wstawiam do piekarnika razem z przykrywką, na pierwszą półkę od dołu, nastawiam temperaturę na 240o C, garnek musi się również rozgrzać.




Następnie wyciągam rozgrzany garnek (jest bardzo gorący i trzeba uważać żeby się nie poparzyć)
Zdecydowanym ruchem wrzucam do niego ciasto i nacinam, zakrywam przykrywką i wkładam do piekarnika na 30 minut, potem ściągam przykrywkę i dopiekam 20 - 30 minut w zależności od tego jak ma być spieczony. Ja dopiekłam 30 minut. Wyjmuję garnek i przerzucam chleb na kratkę, studzę.








Pozostaje już tylko delektować się jego smakiem.

SMACZNEGO !!!

przepis dodaję do akcji: "Na zakwasie i na drożdżach"