9 lipca 2014

Chleb orkiszowy jak tostowy




Dzisiaj opracowałam przepis na chleb tostowy z mąki orkiszowej. Uważam, że wyszedł mi bardzo dobry, jest wilgotny, miękki, odpowiednio wypieczony, lekko słodkawy. Moim zdaniem jest to zasługa zakwasu, nie jest to stwierdzenie podparte jakimiś badaniami, są to jedynie moje obserwacje, pieczywo z dodatkiem zakwasu nadaje się dłużej do jedzenia, z innych to na trzeci dzień można już tylko zrobić bułkę tartą.
Zwykle nie zachwalam tak swoich wypieków, ale ten naprawdę na to zasłużył, szczerze polecam.


Składniki na dwa bochenki:

1 kg mąki orkiszowej typ 700
20g drożdży instant
20g soli
20g cukru
30g oleju słonecznikowego
100g zakwasu białego aktywnego
150g mleka
550g wody


Dodatkowo:

Mleko do spryskania lub smarowania chleba
Ja do spryskania używam butelki dwukomorowej, którą kiedyś zakupiłam w biedronce, bardzo się przydaje.




 Najpierw odważyłam suche składniki i wymieszałam, potem dodałam mokre 
i dokładnie wyrobiłam ciasto drewnianą łyżką. 






Nie odstawiłam ciasta do wyrośnięcia tylko podzieliłam na dwie części i przełożyłam do silikonowych keksówek, spryskałam mlekiem, wstawiam do piekarnika nagrzanego do 40 st. C na drugą półkę od dołu, jak ciasto wyrosło na równo z brzegami foremek zwiększyłam temperaturę do 220 st. C i włączyłam minutnik na 1 godzinę, ale były gotowe już po 45 min. Po wyjęciu spryskałam mlekiem wierzch chlebów.







SMACZNEGO !!!