25 września 2016

Chleb ziemniaczano - gryczany /wyk. w TM/



Ci co mnie znają wiedzą, że świetnie sobie radzę na co dzień bez chleba,
ale bywają takie dni, w których dopada mnie chandra i wracają stare smaki.
W tedy szukam alternatywy na chleb.
Chleb z kaszy gryczanej jest świetnym zamiennikiem, ale dominujący w nim smak
kaszy niestety nie pasuje do wszystkiego.
Po za tym upieczenie tego chleba trzeba zaplanować, nie da się go zrobić
w jeden dzień i cieszyć się smakiem.
Dlatego po raz kolejny podjęłam próbę upieczenia chleba z ziemniaków.
Nie jest to może idealna alternatywa dla mnie, jak wszystkie wypieki nie nadaje
się do jedzenia na co dzień, ponieważ nie zbyt dobrze trawię skrobię,
ale tak raz na jakiś czas czemu nie?

Jest to pierwszy chleb z ziemniaków, który mi wyszedł, tzn nie ma zakalca.
Wszystkie dotychczasowe próby kończyły się wyrzuceniem całości do śmietnika.
Inspiracji jak zwykle szukałam w internecie, 
ale przepisy, które znalazłam były dość skomplikowane w wykonaniu 
lub miały za dużo składników, a ja szukałam prostoty. 
Znalazłam przepis na chleb z udziałem ziemniaków, ale ze zwykłą mąką pszenną, 
postanowiłam zamienić ją na mąkę gryczaną i zobaczyć czy to będzie miało sens.
Jedyne co według mnie ma znaczenie to to, żeby ziemniaki były bardzo mączne.
Moim zdaniem to duża ilość skrobi jest tym klejem, którym normalnie jest gluten.
Mój wypiek jest dość zbity i wilgotny, nie tak puchaty jak klasyk, 
ale za to ma neutralny smak, a to właśnie smaku bałam się najbardziej 
ze względu na dość dużą ilość mąki gryczanej.
Smakowałam go na surowo i miałam duże obawy co z tego wyjdzie po upieczeniu. 
Na szczęście zaskoczył mnie pozytywnie.
Świetnie komponuje się z masłem klarowanym i własnoręcznie upieczonym schabem.
Myślę, że ze spokojnym sumieniem mogę go polecić jako zamiennik dla wszystkich
wielbicieli klasycznych kanapek.


Całość wykonałam w urządzeniu Thermomix, ale myślę, że z powodzeniem wyjdzie
zrobiony klasycznie w garnku, w misce i z użyciem blendera.







Składniki na sylikonową keksówkę:

500 g obranych i pokrojonych mącznych ziemniaków
400 g wody
10 g suchych drożdży
15 g soli himalajskiej
50 g oliwy z oliwek
500 g mąki gryczanej


Wykonanie:

Ziemniaki przełożyłam do naczynia urządzenia, zalałam wodą.
Zamknęłam pokrywą bez marki.
Ustawiłam czas na 20 min, temp. varoma, obr. 1.
Następnie zakryłam otwór w pokrywie miarką 
i zmiksowałam ziemniaki na papkę 30 s, obr. 10.

Odczekałam aż ziemniaki wystygną, ale nie do końca, temperatura na urządzeniu
pokazywała 40 st. C, czyli były już letnie.

Dodałam do nich drożdże, sól i oliwę, wymieszałam.

Następnie wsypałam mąkę, ustawiłam czas na 3 minuty, obr. 4,5.
Wszystkie składniki muszą się dobrze ze sobą połączyć.
Wypróbowałam interwał, ale nie dał rady.

Zgarnęłam wszystko ze ścianek naczynia.
Zakryłam pokrywą z miarką i zostawiłam do wyrośnięcia.
Następnie ciasto przełożyłam do foremki.
Piekarnik nagrzałam do 40 st. C.
Włożyłam chleb i znowu czekałam aż wyrośnie.
Potem bez wyjmowania go zwiększyłam temperaturę do 180 st. C.
funkcja góra - dół.

Chleb od podniesienia temperatury piekł się 1,10 h.
Mój piekarnik nagrzewał się 10 minut, w związku z tym samo pieczenie
trwało godzinę.

Wyjęłam go od razu z foremki i przełożyłam na kratkę do wystudzenia.


;*