11 listopada 2014

Nalewka z aronii / Cytrynówka




Jeszcze jedna nalewka, z aronii.
I tu się miło zaskoczyłam, bardzo intensywna ciemna barwa,
smak również bardzo owocowy.
Do powtórzenia za rok.


Nastawiłam 
30.08.2014

Składniki:

1 kg aronii
1 kg cukru
1 l. spirytusu 95 %
1 l. wódki

Aronie przemroziłam 2 dni.
Potem zamrożone włożyłam do miski i zasypałam cukrem.
Odczekałam dobę, żeby się odmroziły i puściły sok, zmiksowałam blenderem.
Przemieszałam, przełożyłam do słoja.
Wlałam spirytus i wódkę.
Odstawiłam na min. 2 miesiące.
Zlałam, przefiltrowałam przez ręcznik papierowy, bez wzorków.

Rozlałam do butelek i czekam aż się "przegryzie".
Wyszło mi 3,5 l.


****

Cytrynówka


Składniki:

1 l. spirytusu 95%
8-10 cytryn w zależności od grubości skórki
0,5 cukru
woda do uzupełnienia

Aby uzyskać trunek o procencie zbliżonym do wódki,
to na 1 litr spirytusu potrzeba 1,5 l roztworu soku z cytryny z wodą.
Dlatego nie podaję ilości wody, bo trudno mi ocenić ile wycisnę soku z cytryn.


Wykonanie:

Cytryny bardzo dokładnie myję, obieram obieraczką do warzyw z żółtej skórki,
białe zostaje na cytrynie.
Wyciskam sok z cytryn.
Skórki przekładam do odpowiednio dużego naczynia, ja przerabiam zwykle 5 l spirytusu, więc wykorzystuję wanienkę.
Odmierzam wyciśnięty sok z cytryn, uzupełniam wodą i wlewam do skórek.
Wsypuję cukier i mieszam do rozpuszczenia.
Wlewam spirytus.
Zakrywam szczelnie naczynie i odstawiam na 3-4 dni, nie dłużej, bo wyjdzie gorzkie.

Po tym czasie wyławiam skórki, a resztę przecedzam przez gęste sito i rozlewam do butelek.
W zasadzie jest już gotowe do picia, ale zawsze lepiej jak postoi i się przegryzie.



Gotowe:)