10 października 2017

Kurczak na parze z ryżem i warzywami /wyk. w TM/




Składniki:

4 piersi od wiejskiej kury lub 5 od kurczaka

Marynata:

sok z jednej cytryny
sok z 1/2 pomarańczy
1 łyżeczka soli
1/2 łyżeczki papryki ostrej lub chilli
1 łyżeczka curry
2 łyżeczki suszonej pietruszki
1 łyżeczka słodkiej papryki
1 ząbek czosnku wyciśnięty przez praskę
50 g oliwy

Ja użyłam piersi od wiejskich kur /w sumie ważyły 1300 g/, 
dlatego każdą podzieliłam na dwa kawałki.
Składniki marynaty dokładnie wymieszałam w dużej misce, przełożyłam mięso, 
ponownie wymieszałam, tak aby piersi były dokładnie pokryte marynatą.
Odstawiłam na kilka godzin, jedna godzina to niezbędne minimum.
Odłożyłam do innego naczynia jeden kawałek piersi ok. 180 g, 
lub jeśli są to piersi z kurczaka to jedną całą pierś.

Odsączone z marynaty piersi ułożyłam na górnej części przystawki varoma.

W czasie gdy piersi się marynowały przygotowałam warzywa, w sumie 1200 g.
U mnie: marchew, kalarepa, cukinia, bakłażan, czerwona papryka.
Warzywa umyłam, obrałam i pokroiłam na kawałki.
Podzieliłam na te, które potrzebują dłuższego i krótszego czasu gotowania.
Tak więc na dłuższe gotowanie trafiły marchew i kalarepa, resztę przełożyłam do miski.


Sos:

Do naczynia włożyłam:

1 cebulę, obraną i pokrojoną na kawałki /ok. 100 g/
3 ząbki czosnku

Rozdrobniłam 5 s / obr. 5.

Dodałam:

400 g pomidorów z puszki
100 g wody
1 kawałek piersi /180 g/ lub jedną pierś z kurczaka pokrojoną na kawałki
resztę marynaty
1 łyżeczkę soli
1/2 łyżeczki ostrej papryki


Włożyłam koszyczek

Odważyłam 200 g ryżu /u mnie jaśminowy/

Nałożyłam pokrywę.
Dolną część przystawki varoma, do niej włożyłam pokrojoną marchew i kalarepę.
Nałożyłam górną część przystawki z mięsem.

Całość gotowałam 40 min. / varoma / obr. 2.

Na 15 minut przed końcem gotowania wyłączyłam TM.
Delikatnie zdjęłam górną część przystawki varoma z mięsem
i do dolnej części dodałam resztę warzyw, przemieszałam tak aby warzywa 
nie zakryły wszystkich otworów w naczyniu. 
Nałożyłam przystawkę z mięsem.
Ponownie uruchomiłam gotowanie.

Po upływie wymaganego czasu potrawa była gotowa.

Ostrożnie zdjęłam całą varomę.
Za pomocą kopystki wyjęłam koszyczek z ryżem.

Do sosu dodałam:

100 g wody
30 g śmietanki kokosowej

Całość zmiksowałam 15 s / obr. 5.
Doprawiłam do smaku.


Smacznego;*